UKR   ENG
Главная > Новости

Новости


«Індустрія торгівлі 2017»: український рітейл не здається!

21 - 23 лютого у ВЦ «КиївЕкспоПлаза» відбудеться міжнародний форум технологій і обладнання для торгівлі «Індустрія торгівлі 2017», організатором якого виступає компанія «Євроіндекс». Напередодні події оргкомітет підготував короткий огляд подій і трендів в українському рітейлі.

За даними Державної служби статистики, товарообіг роздрібної торгівлі України в січні — липні у зіставних цінах збільшився на 2,4% порівняно з аналогічним періодом 2015 року та склав 628,9 млрд. грн. Оптовий товарообіг підприємств за січень — липень зріс на 3,9% і склав 750,21 млрд. грн.

Згідно з останнім звітом GT Partners Ukraine «ТОП 120 торговельних операторів FMCG за кількістю магазинів», за 9 місяців 2016 року мережеві продовольчі оператори України відкрили 324 магазини, з них 245 — абсолютно нові об`єкти, а решта змінили вивіску в результаті ребрендингу або угоди з поглинання. З понад 120 найбільших рітейлерів food-сектора, що діють сьогодні в нашій країні, за три квартали 2016 року не пощастило збільшити кількість магазинів 43 компаніям (на 7 більше, ніж за аналогічний період 2015), 18 операторам довелося скоротити кількість торговельних точок, але у переважної більшості (52%) кількість магазинів залишилася незмінною. В цілому, показники з відкриття нових мережевих FMCG-об`єктів, продемонстровані за 9 місяців поточного року, — відзначають у GT Partners Ukraine, — знаходяться на найвищому рівні за останні 6 років.

Ринок продуктового рітейлу чекають подальші трансформації. Більшість торговельних мереж не в змозі далі повноцінно обслуговувати свої борги і вимушена буде піти з ринку. Деякі, як Billa, можуть розпродати магазини в тих регіонах, які не вписуються в їхню стратегію. Об`єктами потенційного поглинання є продуктові мережі, що займають з 6 по 15 місця в рейтингу. Дрібніші мережі не дуже цікаві великим гравцям. «Збирачами» активів у 2016 — 2017 роках будуть мережі з ТОП-5, такі як «АТБ», «Сільпо» і «Ашан». Найбільш активно протягом найближчих двох-трьох років продовжать розвиватися невеликі за площею магазини (цього року близько 60% від загальної кількості відкриттів припало на міні-маркети і магазини біля дому). Так, Fozzy Group запустила нову торговельну мережу у форматі дискаунтера — Thrash!.

Конкуренція на ринку рітейлу нерівномірна. На Західній Україні присутність провідних українських рітейлерів є слабкою. Існують регіони, наприклад, Мукачево, де конкуренція відсутня взагалі. Саме захід, за прогнозами експертів, стане одним з найбільш перспективних регіонів для розвитку роздрібного бізнесу в найближчі три-п`ять років. Цьому сприяє не тільки низький рівень конкуренції, але і досить високий рівень життя місцевого населення (за даними Нацбанку, в першому півріччі в Україну перераховано 1,2 млрд. грн. у еквіваленті, що на 24 млн. грн. більше порівняно з аналогічним періодом минулого року) і привабливість українських магазинів для жителів прикордонних країн ЄС — словаків, угорців та поляків.

Найбільш конкурентний регіон на сьогодні — це Київ. Він приваблює усіх гравців ринку високим рівнем доходу покупців, але і вимагає високих інвестицій у відкриття кожного нового майданчика. Тому для всіх найбільших торговельних мереж, як українських, так і іноземних, за винятком мережі «АТБ», базовим регіоном є Київ.

Ціни, асортимент і дизайн — основні рушійні сили конкуренції на ринку рітейлу. Зараз ціна для споживачів — найважливіше при виборі товару, тому рітейлери активно розширюють перелік товарів, які виготовляються під торговельною маркою мережі (private label). Як правило, це найдешевша продукція у магазинах. Деякі рітейлери роблять ставку на видовищність. Елегантний супермаркет «Делікат +» у Черкасах, «Сільпо» в стилі регі в Броварах, мережа креативно-вишуканих дискаунтерів Thrash! — яскраві тому приклади.

Набагато кращими за прогнозовані виявилися і результати роботи торговельних центрів. Ще минулого року багато експертів пророкували, що власники будуть змушені здавати приміщення мало не за безцінь, аби об`єкт не простоював. Але цього не сталося. На думку аналітиків, це результат налагодження відносин між орендарями та власниками в нових умовах. Ще одна причина — вихід нових і розвиток наявних мереж з продажу одягу, взуття, аксесуарів, косметики та ін. У другому кварталі на український ринок вийшли Roeckl (продаж аксесуарів), Steiff (дитячий одяг), Falke і Falke Kids (термобілизна, шкарпетки та ін.). Розширюються і компанії, що вже давно працюють у країні. Перший монобрендовий магазин Converse (взуття) відкрила «Делта Спорт», а «МНС Інвестмент» — дебютний бутик Tezenis (нижня білизна і купальники).

У довгостроковій перспективі, при стабілізації політичної та економічної ситуації в країні, очікується адаптація ринку торговельної нерухомості до нових економічних умов. У першу чергу будуть добудовані заморожені проекти, при цьому вони можуть бути фазовані, а їхні концепції та формати — зазнати змін. Цим же шляхом підуть і вже наявні ТРЦ, які розуміють необхідність реконцепції, яка б відповідала реаліям сьогодення. Але навіть зміна концепції на стадії будівництва здатна допомогти не усім проектам — деякі простіше не добудовувати, оскільки вони не будуть затребувані ринком.

Експерти, в першу чергу, говорять про збільшення ролі розважальної складової в рамках ТРЦ. Це загальносвітова тенденція — у найуспішніших ТРЦ категорія «Розваги» займає до 50% площ. Цей бізнес вимагає більшого обсягу інвестицій і окупається довше, ніж рітейл, але саме він дозволяє генерувати постійний потік платоспроможних клієнтів. Згідно з дослідженнями, більше половини відвідувачів розважальних парків — не діти і підлітки, а люди у віці від 20 до 40 років з рівнем доходів вище середнього. Вже найближчим часом у Києві з`являться тематичні розважальні парки в складі ТРЦ, загальна площа яких протягом найближчих декількох років перевищить 100 тис. кв. м, а обсяг запланованих інвестицій — 125 млн. доларів. «Першими ластівками» стануть парки в Lavina Mall (тематика — космос) і у Blockbuster Mall (тематика — джунглі).

Абсолютно новий для України формат ТРЦ планує запустити наприкінці 2017 року девелоперська компанія «Іммошан Україна», що керує мережею Auchan в Україні, — «Рітейл Парк Петрівка». У Європі рітейл-парки знаходяться на піку популярності — в 2016 році їхня площа збільшилася на 50% порівняно з показником минулого року. За даними European Retail Park Development Report, у 2017 планується введення в експлуатацію нових рітейл-парків загальною площею 1,1 млн. кв. м по всій Європі, де лідирують Франція, Велика Британія та Італія. Українському роздрібному ринку, на думку експертів, цікаві усі наявні формати, особливо якщо разом з ними у країну прийдуть відомі світові бренди. Від наповнення роздрібного ринку новими форматами торгівлі виграє і покупець.

Загальна площа першої фази «Рітейл Парк Петрівка» складе 12 000 кв. м. Архітектурне рішення проекту розроблене відповідно до світових трендів дизайну і енергоефективних технологій. Будівлі будуть розташовані у два ряди, лінійно один до одного, перед будівлями — паркувальний майданчик. «Рітейл Парк Петрівка» представить магазини великих мережевих операторів роздрібної торгівлі в категоріях: товари для будинку, електроніка, одяг для усієї родини, дитячі та спортивні товари, товари для тварин, а також ресторанний хаб з 4 — 5 закладів із затишними терасами, зеленою зоною відпочинку і зручним паркінгом для відвідувачів. До кожного магазину забезпечений прямий доступ із загальним паркінгом і окремою зоною для розвантаження товару. Наразі досягнуто домовленостей щодо 72% торговельної площі проекту. Відомо, що для дітей буде відкритий дитячий парк для святкування днів народження «Дитяча Планета» площею близько 4 000 кв. м, на площі 1 200 кв. м розташується супермаркет товарів для дому JYSK, зайде всесвітньо відомий спортивний гіпермаркет.

Патріотичний споживчий порив створив всередині країни унікальні можливості для розвитку українських виробників. Сьогодні споживач готовий за інших рівних умов віддати перевагу національним брендам, але він чекає, що якість товару і обслуговування будуть на високому рівні, властивому європейській країні, якою Україна поступово стає. Так, у квітні в ТРЦ Gulliver відкрився перший авторський бутік відомої української співачки та ведучої Надії Мейхер Meiher by Meiher площею понад 100 кв. м. У вересні на Хрещатику почав роботу найбільший мас-маркет українських виробників «Всі. Свої », де представлено близько 100 брендів, і це тільки початок. Магазин виріс з однойменних маркетів, які вже півтора року з успіхом проходять на Десятинній, представляючи на п`яти поверхах галереї D12 до 250 брендів одягу, товарів для дому та декору, продуктів харчування. Розвиваються й такі локальні гравці, як Must Have, Anabel Arto, Vovk, А.Тan Man.

В окремий напрямок — органічний рітейл — сьогодні виокремилася торгівля натуральною та органічною продукцією. У міру зростання ролі генної інженерії та продуктів хімічної галузі в сільському господарстві і тваринництві змінювалися і гастрономічні уподобання населення. Вони неухильно зміщувалися в бік більш чистої і здорової їжі. Зростаюча тенденція створила тепличні умови для розвитку магазинів фермерських продуктів. На даний момент Україна має приблизно 260 тис. га органічно сертифікованих сільськогосподарських угідь, на яких щорічно вирощують більше 500 тис. т органічної продукції. При цьому основна її частина (на суму понад 100 млн. євро) експортується. Внутрішній ринок сьогодні перевищує 20 млн. євро і продовжує активно розширюватися через мережі супермаркетів і фермерські торговельні точки. Разом з тим, існує низка проблем, які потрібно вирішити малим і середнім підприємствам, щоб їх бізнес був прибутковим і міг зростати.

Позитивні тенденції, на думку організаторів, вплинуть і на форум «Індустрія торгівлі 2017». З 21 по 23 лютого у столичному виставковому центрі «КиївЕкспоПлаза» на професіоналів очікують цікаві новинки, гострі теми і більш повна картина галузі — від постачальників продукції до можливих орендарів, так як цього року одночасно з виставкою пройдуть Форум фермерських технологій і виставки «Франчайзинг» та «Промисловий холод». Подробиці й умови участі — на сайті www.marho.ua.

16.11.2016